Visceraal vet, hoe gevaarlijk is dat voor onze gezondheid?

Visceraal vet, hoe gevaarlijk is dat voor onze gezondheid?

Visceraal vet, hoe gevaarlijk is dat voor onze gezondheid?

Lichaamsvet heeft goede en slechte eigenschappen. Het vet dat men kan zien, is niet het vet waar we ons druk over moeten maken. Dit vet is namelijk tamelijk onschuldig. Het vet dat zich diep in het lichaam verstopt (visceraal vet) is veel gevaarlijker voor onze gezondheid. Het schijnt zelfs zo te zijn dat 40% van de “slanke” mensen van binnen toch te dik zijn.

De evolutie van de mens Een aantal duizenden jaren geleden liepen onze voorouders over de toenmalige toendra's. Als men in die tijd achtervolgd werd door wilde beesten en men kon niet op tijd terug zijn in het afgeschermde kamp, dan had men een probleem. Omdat de man in die tijd op jacht ging naar voedsel en de vrouw meestal in het buurt van het kamp bleef, is het bovenlichaam van de man zo geëvolueerd, dat dit in staat is om meer energie op te slaan dan een vrouw. Op deze wijze bood het lichaam van de jagers weerstand tegen hun natuurlijke vijanden. Jagers konden namelijk aanspraak maken op deze vetreserves als dit nodig was. De reden dat met name het bovenlichaam was geëvolueerd is omdat het lichaam vetreserves in de buikholte makkelijker aanspreekt dan ergens in het lichaam.

Goede eigenschappen lichaamsvet Ook al wordt vet vandaag de dag vaak afgeschilderd als de boosdoener van talloze kwaaltjes, het heeft wel degelijk een belangrijke functie in ons lichaam. Visceraal vet (ook wel orgaanvet of buikvet genoemd) heeft eveneens een functie in ons lichaam. Het viscerale vet werkt als een stootkussen en beschermt zo onze organen tegen krachten van buitenaf. Het vet in ons lichaam slaat overtollig glucose en vet op, dat anders in het bloed zou blijven zwerven en giftig zou worden. Eveneens speelt dit vet een sleutelrol in onze hormoonhuishouding. Het wordt pas een probleem als er een overschot van visceraal vet in ons lichaam ontstaat.

Slechte eigenschappen visceraal vet Verhoogd kans op lichamelijke klachten • Teveel visceraal vet gaat drukken tegen de organen. Hierdoor krijgt men last van kwaaltjes als kortademigheid, drukkend gevoel, lusteloosheid, etc. • Visceraal vet zorgt voor een verhoogd risco op hartkwalen. • Visceraal vet zorgt voor een verhoogd risco op diabetes type 2 Veroorzaakt giftige verbindingen Hier zijn een aantal voorbeelden waarvan men weet wat de eigenschappen zijn en wat de stoffen veroorzaken in ons lichaam. Als regel kan men hanteren: hoe meer visceraal vet, hoe meer van deze giftige stoffen men aanmaakt.

• CRP (ontstekingseiwit) - tast je vaatwanden aan. • Granulocyte Colony-Stimulanting Factor - dit stofje helpt bij het aanwakkeren van ontstekingsprocessen • Tumor Necrose Factor-alpha - verantwoordelijk voor het afsterven van weefsel.

Testosteron neemt af Bij mannen met een BMI van meer dan 25 neemt hun testosteron spiegel snel af. Braziliaanse onderzoekers vonden in mannen met een BMI van 20-25 maar liefst veertig procent meer vrij testosteron dan in dikke mannen met een gemiddelde BMI van 30. Dit komt omdat vetweefsel, met name visceraal vet, testosteron omzet in het vrouwelijke hormoon estradiol. De gevolgen hiervan op langere termijn zijn: minder spiermassa en minder energie.

Voorkomen of verminderen van visceraal vet Verminder of vermijd suiker In frisdrank & sportdrankjes zitten veel snel opneembare koolhydraten. Als je bezig bent om twintig kilometer te rennen, komen die misschien goed van pas, maar in andere situaties legt je lichaam die vast als buikvet (visceraal vet). Probeer alle suikerhoudende producten te vermijden, hierdoor neemt de buikomvang af. Houd er rekening mee dat ook vruchtensappen foute suikers bevatten. Men hoeft zich geen zorgen te maken over fruitsuikers, die worden niet snel opgenomen en omgezet in visceraal vet.

Slaap genoeg Als men niet genoeg slaapt, wordt men sneller dik dan als men voldoende nachtrust krijgt. De hoeveelheid buikvet (visceraal vet) neemt hierdoor toe. Als men 's nachts minder dan vijf uur slaapt, dan bouwt het lichaam tien keer sneller buikvet op dan als men 's nachts zes tot zeven uur slaapt.

Sport & beweging Om visceraal vet te verliezen is cardiotraining nodig. Als je beweegt maken je spieren een enzym aan dat vetmoleculen uit het bloed plukt en verbrand.

Eet volle granen • Eet bruine rijst in plaats van witte rijst. • Eet volkoren pasta in plaats van witte pasta. • Eet volkoren brood in plaats van witbrood.

Verminder of vermijd stress Stress kan bij mensen leiden tot een grotere aanmaak van het stress-hormoon cortisol. Dit stress-hormoon kan op zijn beurt weer zorgen voor extra opslag van visceraal vet. Probeer dan ook stress te verminderen. Sporten & Yoga zijn twee van vele manieren om stress aan te pakken.

Volg geen crash-dieet! Met crash-diëten bereikt men het juist het tegenovergestelde van het einddoel, namelijk het verliezen van visceraal vet. Onderzoekers geven aan dat het lichaam door een crashdieet beter wordt in het opslaan van visceraal vet, vermijden dus!

Meten = weten! Wil je weten wat je visceraal vet gehalte is? Stuur dan een email naar info@jessicademmer.nl voor een afspraak.

Geplaatst op woensdag 1 november 2017.

Over Jessica Demmer Vitaliteitscoach en Personal trainer

Dit bericht is geschreven door Jessica Demmer Vitaliteitscoach en Personal trainer. Het bedrijf valt onder coaching uit Debilt. Trefwoorden van Jessica Demmer Vitaliteitscoach en Personal trainer uit De Meern (Utrecht) : vitaliteitscoaching, vitaliteitscoach, personal fitness trainer, personal trainer, bootcamp trainer, bootcamp trainingen, voedingsadvies, voedingsadviseur, advies gezonde voeding,.

Lees meer over Jessica Demmer Vitaliteitscoach en Personal trainer.